بارها این کلمه را شنیده ایم که در برخورد با یک ماشین نو یا لباس و یا کسب پست و مقام، مردم به یکدیگر می گویند: «مبارک باشه» و شاید شما هم به خیلی ها این جمله را گفته باشید اما واقعاً فکر کرده اید که «مبارک باشه» به چه معنایی می باشد؟


این جمله که یک دعاست و مفهوم بسیار جالب و مهمی دارد که آن را از سخن امام صادق علیه السلام که درباره آیه 31 سوره مریم می باشد در می یابیم :


در سوره مریم می خوانیم: هنگامی که حضرت عیسی در نوزادی و برای اثبات پاکی مادرش حضرت مریم به اعجاز سخن گفت، این جملات را بیان کرد: «من بنده خدا هستم. او به من کتاب آسمانی عنایت فرمود و مرا پیامبر قرار داد و من را " با برکت " قرارداد هر جا که باشم....»

Link: آیه 31 سوره مریم


امام صادق علیه السلام می فرمایند: «با برکت یعنی پُر نفع»


پس هرچیزی که پرخیر و پرنفع باشد با برکت است، هرچه مفید و پرسود برای صاحبش باشد، مبارک است. بنابراین می توانیم بگوییم:


ماشین بابرکت: ماشینی است که با آن زیاد به دیگران خدمت شود، به دیدن پدر و مادر برویم، از مریض عیادت کنیم، با خانواده به تفریح سالم برویم، در مجالس خوب شرکت کنیم و ...


منزل با برکت: خانه ای که در آن میهمانی زیاد گرفته شود، محل آرامش اعضاء خانواده باشد، جلسات خوبی در آن برگزار شود، کارهای ارزشمندی مثل رفع اختلاف بین دو نفر در آن منزل انجام شود و ...


پست و مقام با برکت: آن پست و مقامی است که به سبب آن غم از دل غمدیده برطرف شود، کار مردم به وسیله آن راه بیافتد، وسیله ای برای خدمت به جامعه و جلب رضای خداوند باشد. 


عمر بابرکت: عمری است که فرد در مدت عمر برای خانواده، محله، فامیل و شهر وکشورش مفید باشد. کسب علم، خدمت به دیگران، افزایش کمالات و ارزشها دستاورد آن باشد و فرد بگوید: «خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و من رستگار»


آری اکنون مشخص شد چه دعای مهمی است که نسبت به خانه، ماشین، قبولی درکنکور و استخدام در یک اداره و بازگشایی یک فروشگاه می گوییم: «مبارک باشه» . یعنی پرخیر، مفید و وسیله جلب رضای خداوند مهربان باشد. 


نکته پایانی اینکه در کنار این دعا که برای خود یا دیگران درخواست برکت می کنیم باید تلاشی هم انجام داد. چرا که خداوند به کسی برکت می دهد که زمینه هایی داشته باشد. ایمان، تقوا، روحیه خیرخواهی، کامل و بی نقص انجام دادن وظایفی که به عهده گرفته ایم و دعا و توسل از زمینه های جلب برکت هستند. پس با تقویت این موارد در زندگی خود، تلاش کنیم با برکت باشیم.