وقتى که امام رضا علیه السلام به نیشابور رسید، به هنگام حرکت به طرف مامون ، محدثان اطراف او را گرفته و گفتند: فرزند رسول خدا! از پیش ما مى روى و حدیثى نمى فرمایى که از آن استفاده کنیم !

حضرت که در کجاوه نشسته بودند، سر خود را از کجاوه بیرون آورده و فرمودند: از پدرم موسى بن جعفر علیه السلام شنیدم که فرمودند از پدرم حسین به على بن علیه السلام شنیدم که فرمودند از پدرم امیرالمومنین على بن ابیطالب علیه السلام شنیدم که فرمودند از رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که فرمودند: شنیدم که جبرییل مى گفت : از خداى عزوجل شنیدم که فرمودند: (لا اله الا الله ) پناهگاه من است ، کسى که وارد پناهگاه من شود از عذاب من ایمن است . 

ثواب پذیرفته شدن گواهى به (لا اله الا الله )  

روزى رسول خدا صلى الله علیه و آله در حالى که در میان عده اى ازیارآن خود که على بن ابى طالب علیه السلام نیز یکى از آنان بود نشسته بودن ، فرمودند: کسى که بگوید (لا اله الا الله ) وارد بهشت مى شود. دو نفر از یارآن او گفتند: ما نیز میگویم (لا اله الا الله ) رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: گواهى به (لا اله الا الله ) فقط از این (على بن ابى طالب علیه السلام )

و شیعیانش که پروردگار از آنان پیمان گرفته است ، پذیرفته مى شود.

آن دو نفر دوباره گفتند: ما نیز مى گوییم (لا اله الا الله )در این هنگام رسولخدا صلى الله علیه و آله دستش را بر سر على علیه السلام گذاشته و فرمودند: نشانه آن (پیروى از على بن ابیطالب علیه السلام )این است که پیمان او را نشکنید، در جایگاه او ننشینید و سخن او را تکذیب نکنید.

ثواب گفتن (لا اله الا الله ) بدون تعجب  

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که بدون تعجب (لا اله الا الله )بگوید، خداوند پرنده اى از آن مى آفریند که تاروز قیامت روى سر گوینده اش بال زده و برایش ذکر میگوید. 

ثواب گفتن (اشهد ان لا اله الا الله ) 

امام صادق علیه السلام فر مودند: کسى که هر روز بگوید (اشهد آن لا اله الا الله وحده لا شریک له الها واحدا احدا صمدا لم یتخذ صاحبه و لا ولدا. )  خداوند براى او چهل و پنج هزار هزار حسنه نوشته ، چهل و پنج هزارهزار گناه او را پاک کرده ، چهل و پنج هزار هزار درجه آن او را بالاتر مى برد، خانه اى در بهشت براى او مى سازد و مانند کسى است که در آن روز دوازده بار قرآن خوانده باشد. 

ثواب گفتن سى بار (لا اله الا الله ) در هر روز  

امام محمد باقر علیه السلام از پدرش ، از پدرانش روایت کرده که فرمودند: کسى که هر روز سى بار بگوید (لا اله الله الحق المبین )، به بى نیازى رو آورده ، به فقر پشت کرده و در بهشت را کوبیده است . 

ثواب گفتن (لا اله الا الله حقا حقا) 

امام صادق علیه السلام از پدرش ، از پدرانش علیه السلام روایت کرده که فرمودند:

کسى که در هر روز پانزده بار بگوید: (لا اله الا الله حقا حقا. لا اله الا الله ایمانا و تصدیقا. لا اله الا الله عبودیه و رقا.)  خداوند به او روى نموده و از روى نمى گرداند تا زمانى که وارد بهشت شود. 

ثواب شهادت به یگانگى خداى متعال و رسالت حضرت محمد صلى الله علیه و آله 

امام صادق علیه السلام فرمود که پدرم فرمودند: کسى که شهادت بدهد خدایى جز خداى یگانه نیست و شهادت ندهد که حضرت محمد صلى الله علیه و آله رسول خداست ، دو هزار حسنه براى او نوشته مى شود. 

ثواب گفتن (لا اله الا الله ) با صداى بلند  

 امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: هیچ مسلمانى بلند نمى گوید (لا اله الا الله ) مگر این که بى درنگ گناهانش زیر پاهایش مى ریزند، همانگونه که برگهاى درخت زیر آن مى ریزند. 

پیامبر صلى الله علیه و آله فر مودند: در میان سخنان هیچ سخنى نزد خداى عزوجل دوست داشتنى تر از گفتن (لا اله الا الله ) نیست . و هیچ بنده اى (لا اله الا الله ) نمى گوید، مگر این که گناهانش زیر پاهایش ‍ مى ریزند همانگونه که برگهاى درخت زیر آن مى ریزند.

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: منظور از (کل جبار عنید: هر متکبر جبار) (که خداوند در قرآن آنان را نکوهش نموده است ) کسى است که از گفتن (لا اله الا الله ) خوددارى کند.

ثواب گفتن (لا اله الا الله ) با اخلاص  

امام صادق علیه السلام فرمودند که با اخلاص (لا اله الا الله ) بگوید، وارد بهشت مى شود. و گفتن با اخلاص این است که (لا اله الا الله ) او را از آن چه خداى عزوجل حرام کرده ، باز دارد.

امام باقر علیه السلام فرمود که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: جبرییل میان صفا و مروه نزد من آمده و گفت : هر کس از امت تو با اخلاص ‍ (لا اله الا الله )بگوید، وارد بهشت مى شود.

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: کسى که با اخلاص (لا اله الا الله ) بگوید، وارد بهشت مى شود، و گفتن با اخلاص این است که (لا اله الا الله ) او را از آنچه خداوند حرام کرده باز دارد.

حذیفه گفت : (لا اله الا الله ) همیشه خشم خداى بزرگ را از بندگان بر مى گرداند، البته تا زمانى که به نقص دنیایشان در صورت سلامت دینشان اهمیت ندهند. ولى هنگامى که به نقص دین خود در صورت سلامت دنیایشان اهمیت ندهند و آن را بگویند، آن را به خودشان برگردانده و مى گویند: دروغ مى گویید و آنچه را مى گویید باور ندارید.

 ثواب گفتن صد بار (لا اله الا الله ) 

امام صادق علیه السلام فرمودند: عمل کسى که صد بار (لا اله الا الله ) بگوید، برتر از اعمال سایر مردم در آن روز است ، مگر عمل کسى که بیش از این گفته باشد.

منبع : کتاب : ثواب الاعمال و عقاب الاعمال   مرحوم شیخ صدوق (ره )