1 - وقتى انسان خواست بخوابد ولى به خاطر ابتلا به بیمارى و عدم تندرستى نتواست بخوابد، روایت شده که امام صادق (علیه السلام) فرمود: وقتى مبتلا به بى‏خوابى شدى، بگو:

سُبْحانَ اللَّهِ ذِى الشَأْنِ، دآئِمِ السُّلْطانِ، عَظیمِ الْبُرْهانِ، کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فى شَأْنٍ.

- پاک و منزّه است خداوند ارجمند [ویا: صاحب شأن‏]، فرمانرواىِ جاودانى، صاحب دلیل و برهان بزرگ، که هر روز و پیوسته به کارى مشغول است.

2 - در روایت دیگر درباره‏ى رفع بى‏خوابى و زود به خواب رفتن آمده که:

موسى بن اسماعیل بن موسى بن جعفر مى‏گوید: پدرم به نقل از پدرش از علىّ -علیهم السّلام أَجمعین - به ما نقل کرد که: حضرت فاطمه(علیهاالسلام) از بى‏خوابى به رسول خدا(صلى الله على و آله و سلم) گله نمود. حضرت فرمود: دختر عزیزم، بگو:

یا مُشْبِعَ الْبُطُونِ الْجآئِعَةِ، وَ یا کاسِىَ الْجُسُومِ الْعارِیَةِ، وَ یا مُسَکِّنَ الْعُرُوقِ الضّارِبَةِ، وَیا مُنَوِّمَ الْعُیُونِ السّاهِرَةِ، سَکِّنْ عُرُوقِىَ الضّارِبَةَ، وَ أَذِّنْ لِعَیْنى نَوْماً عاجِلاً.

- اى سیر کننده‏ى شکمهاى گرسنه، و اى پوشاننده‏ى تن‏هاى برهنه، واى آرام کننده رگهاى زننده، و اى به خواب برنده‏ى چشمهایى که به خواب نمى‏رود، رگهاى زننده [بدن ]مرا را آرام فرما، و زود به چشمم اجازه خوابیدن بده.

و حضرت فاطمه(علیهاالسلام) آن را گفت و بى‏خوابى را که از آن رنج مى‏برد برطرف شد.

3 - در روایت دیگر پیرامون دفع بى‏خوابى و زود به خواب رفتن آمده که خالد بن ولید به بى‏خوابى مبتلا شد. رسول اکرم (صلى الله على و آله و سلم) به او فرمود: آیا کلماتى به تو نیاموزم که وقتى گفتى به خواب بروى، عرض کرد: بله. فرمود بگو:

أَللّهُمَّ، رَبِّ السَّمواتِ وَ ما أَظَلَّتْ، وَ رَبَّ الأَرَضینَ وَ ما أَقَلَّتْ، وَ رَبَّ الشَّیاطینِ وَ ما أَضَلَّتْ، کُنْ حِرْزى مِنْ خَلْقِکَ جَمیعاً، أَنْ یَفْرُطَ عَلَىَّ أَحَدُهُمْ أَوْ أَنْ یَطْغى. عَزَّجارُکَ، وَ لا إِلهَ غَیْرُکَ.

- خداوندا، اى پروردگار آسمانها و هرچه که آنها بر آن سایه افکنداند، و پروردگار زمینها و هرچه آنها آن را حمل مى‏کنند، و پروردگار شیطانها و آنچه که آنها گمراهش مى‏کنند، تو خود پناهگاه و چشم آویز من باش از اینکه احدى از مخلوقاتت مرا بر کارى که [توانِ آن ندارم ]وادار و یا بر من سرکشى نماید. همسایه‏ى تو سربلند است، و معبودى جز تو وجود ندارد.