کان الناس امه واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل
معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه. (سوره بقره آیه 213)
مطمئنترین راه در تحقیق اجمالى پیدایش ادیان که از نظر دینى مىتوان اعتماد نمود
همان است که قرآن کریم اجمالاً بیان آن مىپردازد زیرا از هر گونه خطا و اشتباه و
اعمال تعصب و غرضرانى منزه و مبراست.
دین خدا که همان دین اسلام است ان الدین عند الله السلام از نخستین روز پیدایش بشر همراه وى
بوده است؛ زیرا چنانکه در قرآن کریم تصریح شده نسل کنونى بشر بدو نفر مرد و زن
منتهى است که در قرآن کریم بنام آدم و زوجهاش حوا نامیده شدهاند؛ و آدم پیغمبر
بوده و وحىهاى آسمانى به وى نازل مىشده است دین آدم بسیار ساده و مشتمل بر کلیاتى
چند بوده مانند اینکه مردم باید در یادخدا باشند و بهمدیگر خاصه بوالدین احسان و
نیکى کنند و از فساد و قتل و کارهاى زشت دورى نمایند.
پس از آدم و زوجهاش،
فرزندانشان روزگارى با نهایت سادگى بدون اختلاف مىگذرانیدند چون روزبروز شماره
افراد افزوده مىشد کم کم دور یکدیگر جمع شده زندگى دستجمعى را تشکیل دادند.
در
این حال شیوه زندگى را بتدریج مىآموختند و خود را بمدنیت نزدیکتر مىساختند، چون
شماره مردم رو بفزونى گذاشت بقبائل مختلف تقسیم شدند و در هر قبیله نیز بزرگانى
یافت مىشدند که افراد قبیله به آنان احترام مىگذاشتند و حتى پس از مرگ نیز
مجسمههاى ایشان را مىساختند و مورد ستایش قرار مىدادند؛ و از همین روزگار بت
پرستى در میان مردم رواج گرفت؛ چنان که در اخبار امامان وارد شده که پیدایش بت
پرستى از این راه بوده است و تاریخ بت پرستى نیز همین معنى را تأیید مىنماید کم کم
در اثر اجحافاتى که اقویا بضعفا مىنمودند اختلافاتى بین مردم پیدا شد. این
اختلافات و اختلافهاى اتفاقى علت کشمکشهاى گوناگون زندگانى گردید.
پیدایش این
اختلافات که بشر را از راه سعادت منحرف ساخته بسوى بدبختى و هلاکت مىکشانید، سبب
شد که خداى مهربان پیغمبرانى را برانگیخت و با ایشان کتاب آسمانى را که اختلافات
بشر را حل و فصل مىنمود فرستاد چنانکه خداى متعال در کلام خود مىفرماید:
کان الناس امه واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و
انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه
منبع : کتاب آموزش دین از علامه سید محمد حسین طباطبائى